کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج

آخرین مطالب

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

گزارش نشست نقد - 2

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۴۷ ب.ظ

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان:

کمبود زیربنا یکی از مهمترین چالش‌های کتابخانه‌های عمومی در کردستان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل احمدی شامگاه سه شنبه در نشست نقد و بررسی کتاب آرایه های آجری در سردرب های قدیمی سنندج که در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید برهان عالی برگزار شد اظهار داشت: مطالعه عمومی، گسترش مطالعه و انس و الفت بیشتر با کتاب اصلی‌ترین هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

وی گفت: فرهنگ ناصبوری ما دست به دست هم می‌دهد تا نسبت به کتاب نامهربان باشیم اما وضعیت مطالعه ما وضعیت مطلوبی است و ما به مدت یک ماه عیدانه فروش کتاب را داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تصریح کرد: روند ما رو به رشد است اما واقعیت مسئله این است مردم نسبت به کتاب نامهربان هستند.

وی ادامه داد: دغدغه ما این است که توجهات بیشتر به سمت کمیت کتاب است در صورتی که باید بیشتر به کیفیت مطالعه توجه بشود کسانی که حرفه‌ای هستند از کمیت عبور می‌کنند و به کیفیت می‌رسند.

احمدی خاطرنشان کرد: رویکرد ما این است تا جایی که امکان دارد تألیفات استانی را رقم بزنیم و با برگزاری جلسات به پربار شدن کارها کمک کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان یادآوری کرد: در کردستان ۵۰ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۸ کتابخانه عمومی مشارکتی داریم.

وی بابیان اینکه سرانه فضای کتابخانه نسبت به میانگین کشوری ۲/۶ مترمربع کمتر است خاطرنشان کرد: سرانه فضای کتابخانه به ازای هر صد نفر ۱/۴ مترمربع است و این یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های کتابخانه‌های در کردستان عمومی است.

احمدی در ادامه گفت: در حال حاضر ۶ پروژه نیمه‌کاره کتابخانه عمومی در استان وجود دارد که به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است.


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

گزارش نشست نقد - 1

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۰۵ ب.ظ


به همت کتابداران کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج؛

نشست نقد و بررسی «آرایه‌های آجری در سر درب‌های قدیمی سنندج» برگزار شد




به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، نشست نقد و بررسی کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» نوشته ئاکو ویسی با حضور نویسنده اثر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و هنر معماری در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار شد.

اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در این نشست اظهار داشت: مطالعه عمومی، گسترش مطالعه و انس و الفت بیشتر با کتاب اصلی‌ترین هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی است. متأسفانه مردم نسبت به کتاب نامهربان هستند. رویکرد ما این است که تا حد امکان از تألیفات استانی حمایت و با برگزاری جلسات نقد و بررسی به غنی‌تر شدن آثار کمک کنیم.

ئاکو ویسی، نویسنده کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب‌های قدیمی سنندج»  در ادامه این نشست به معرفی کتاب پرداخت و گفت: تاکنون ۲۸۰ سردرب در هفت منطقه قدیمی و باسابقه شهر سنندج شناسایی کرده‌ایم که بعضی نسبت به بقیه شاخص‌تر هستند. پس از شناسایی سردرب ها و تهیه گزارش تصویری، هرکدام به تفکیک موردبررسی قرار گرفت. سردرب‌های شهر سنندج تقسیم‌بندی شده و طبقات اجتماعی، حکومتی، مساجد و مراکز قدیمی در این تقسیم‌بندی نقش به سزایی داشته است.

وی افزود: این سردرب‌ها در معرض نابودی و تخریب است و مسئولین میراث فرهنگی به این موضوع توجهی نمی‌کنند، وجود علمک‌های گاز، سیم، میخ و غیره از دلایل نابودی این سردرب‌ها است.

عرفان مومن‌پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر در خصوص ریشه‌یابی بافت سردرب‌ها گفت: در بعضی سردرب‌ها، بافت‌ها به پوست کشیده شده گاو شبیه است که نماد احکام حکومتی است. امروزه مشاغل تخصصی و غیرتخصصی چنین نمادهایی ندارند؛ کدها فراموش‌شده و ما شاهد مرگ سردرب‌هایمان هستیم.

قادر بایزدی، مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در این نشست اظهار داشت: در معماری بحث ظاهر و باطن داریم و معماری که با فرهنگ و اقلیم سازگار است، به درون توجه داردمتأسفانه در حال حاضر پیوند ظاهر و باطن گسسته شده و ظاهرسازی وارد معماری امروزه شده استدر معماری گذشته معمار به استحکام و اصالت توجه داشت و ارتباط بین ناظر و آنچه می‌دید برقرار می‌شد.

گفتنی است در پایان این نشست از نویسنده کتاب و منتقدان حاضر با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

خبر

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۰۲ ب.ظ

نشست نقد و بررسی کتاب «آرایه های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» برگزار می شود


نشست نقد و بررسی کتاب «آرایه های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» تالیف ئاکو ویسی در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار می شود.

در این نشست، که با حضور نویسنده اثر برگزار خواهد شد، دکتر قادر بایزیدی، مدیرگروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی سنندج و مهندس عرفان مؤمن پور، پژوهشگر و مدرس دانشگاه به نقد و بررسی کتاب خواهند پرداخت.

این جلسه سه شنبه 25 اردیبهشت ماه، ساعت 16:30 در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار می شود.

حضور در این نشست برای عموم علاقمندان آزاد خواهد بود.


            

  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

گزارش

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵ ق.ظ

برگزاری کارگاه مشاورۀ تحصیلی و برنامه ریزی درسی 

در کتابخانه شهید برهان عالی

 

کارگاه مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی، با همکاری مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره تحصیلی کنکاش، در کتابخانه شهید برهان عالی سنندج برگزار شد.

در این کارگاه دو روزه که با هدف آمادگی و برنامه ریزی جهت موفقیت در کنکور سراسری برگزار شد، خانم شیوا ابراهیمی (از مشاورین مرکز روانشناختی کنکاش) مباحثی را در خصوص شیوه های صحیح مطالعه، مدیریت زمان در ایام منتهی به کنکور سراسری، روشهای افزایش تمرکز و توجه و راه های مقابله با استرس مطرح نمود.

کارگاه مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی در روزهای سوم اردیبهشت برای آقایان و چهارم اردیبهشت برای خانم ها برگزار شد.

حضور در این کارگاه آموزشی برای اعضای کتابخانه های عمومی رایگان بود.

 

مشاوره 4


مشاوره 1


مشاوره 5


مشاوره 2


مشاوره 3







  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

یک دقیقه با کتاب - 3

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۵۲ ق.ظ

مشکل من این است که نمی‌ توانم خودم را در یک جمله خلاصه کنم. تمام چیزی که می‌ دانم این است که چه کسی نیستم. همچنین متوجه شده‌ ام که بین بیشتر مردم توافقی ضمنی وجود دارد تا خود را با محیط پیرامون‌ شان هماهنگ کنند. من همیشه این نیاز را حس کرده‌­ام که علیه محیطم طغیان کنم. برای همین است که وقتی سینما می‌ روم و پرده تاریک می‌شود با تمام وجود دلم می‌­خواهد یک کتاب باز کنم و بخوانم. خوشبختانه همیشه یک چراغ‌ قوه ­ی جیبی همراهم هست. 


جزء از کل (استیو تولتز)


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

گزارش (نشست های کتابخوان)

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | يكشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱ ق.ظ

در آستانه ورود به چهارمین سال برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان؛

بیش از۲۰۰ هزار کتاب در ۴۰ هزار نشست کتاب‌خوان معرفی شد





به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «نشست کتاب‌خوان» عنوان طرحی است که به منظور به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج، تبلیغ و ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه در قالب معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی، ارتقاء و توانمند سازی کتابداران از طریق مطالعه و آشنایی با شیوه های استاندارد معرفی کتاب، با برگزاری اولین نشست خود در ۲۷ خردادماه ۹۴ با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهران، آغاز شد.

این طرح که با مشارکت کتابداران، نویسندگان، اعضای کتابخانه های عمومی و سایر علاقمندان به کتاب همچنان در حال برگزاری است، تلاش دارد تا در فضایی صمیمی تجربیات مطالعاتی این افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک بگذارد؛ بر این اساس نشست‌های کتاب‌خوان در مدت زمان ۹۰ دقیقه با شرکت ۱۲ ارائه کننده برگزار می‌شود که هر یک در مدت زمات ۷ دقیقه به معرفی کتاب مورد نظر خود می‌پردازند.

طرح «نشست‌ کتاب‌خوان» از ابتدای سال ۹۴ که نخستین سال پایه‌ریزی و اجرای این طرح بود، در سطوح «عمومی (استانی و شهرستانی)»، «مدرسه‌ای» و «ویژه» برگزار شد که طی آن مقامات و مسئولین در کنار عموم مردم، به معرفی کتاب‌های مورد نظر خود پرداختند.

این طرح در سال ۹۵ ضمن استمرار نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای، در سطوح «کتابخانه‌ای»، «تخصصی» و «پویش کتاب‌خوان مجازی» نیز برنامه ریزی شد و با مشارکت گسترده عمومی به اجرا درآمد.

نشست‌های  کتاب‌خوان در سال ۹۶ نیز ضمن استمرار نشست‌های کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، نشست های «اختصاصی» و «تخصصی شعر» را با همکاری موسسه شهر ادب معاصر مورد توجه قرار داد، که استان ها حسب تمایل و ظرفیت‌های موجود، به برگزاری نشست‌های تخصصی و ویژه نیز پرداختند و این طرح امروز پس از ۳ سال فعالیت، در آستانه ورود به چهارمین سال اجرای خود، برگزاری قریب به ۴۰ هزار نشست کتاب‌خوان و معرفی بیش از ۲۰۰ هزار نسخه کتاب را در کارنامه خود ثبت کرده است.


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

برنامه های کتابخانه در اردیبهشت ماه

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | يكشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵ ق.ظ



 برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی کشور

 در هفته نخست اردیبهشت‌ماه



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در هفته نخست اردیبهشت‌ماه کتابخانه‌های عمومی کشور با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی پذیرای اعضای کتابخانه‌ها و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی خواهند بود.

کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در این هفته با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی همچون: نشست‌هایی با محوریت سالروز ولادت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و روز جانباز، ولادت حضرت امام زین‌العابدین(ع)، روزهای بزرگداشت سعدی و شیخ بهایی، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس، روز ایمنی و حمل و نقل و همچنین برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی در قالب کلاس‌های آموزش روخوانی، تجوید و تفسیر قرآن کریم؛ کارگاه‌های آموزشی نقاشی، داستان‌نویسی، خلاصه‌نویسی، قصه‌گویی، اوریگامی و تهیه روزنامه‌دیواری؛ نشست‌های شاهنامه‌خوانی و مثنوی‌خوانی، نشست‌های کتاب‌خوان، نشست‌های ادبی، بازدیدهای دانش‌آموزی از کتابخانه‌ها و ده‌ها برنامه دیگر پذیرای اعضای کتابخانه‌ها و تمامی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی هستند.

معرفی عناوین ارائه شده در طرح کتاب‌خوان ماه اردیبهشت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب نشست‌های کتاب‌خوان، جلسات معرفی کتاب و نشست‌های جمع‌خوانی نیز از دیگر برنامه‌های هفته نخست اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند.


در بخشی از این گزارش، برنامه های فرهنگی کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج در هفته اول اردیبهشت، به شرح زیر اعلام شده است:


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

کتاب خوان اردیبهشت

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸ ب.ظ

با معرفی ۴ عنوان اثر؛

کتاب های طرح کتاب‌خوان اردیبهشت ماه معرفی شد



 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با فرارسیدن دومین ماه از بهار در سال ۱۳۹۷، طرح کتاب‌خوان اردیبهشت ماه با معرفی ۴ اثر با موضوعات جهان‌بینی قرآنی، دفاع مقدس، رمان ایرانی و کودک و نوجوان ارائه شد که بر این اساس «انسان‌شناسی قرآن» مجموعه‌ سخنرانی‌های استاد شهید مرتضی مطهری از نشر صدرا، «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی از نشر سوره مهر، «زایو» نوشته مصطفی رضایی کلورزی از نشر کتابستان معرفت و »داستان‌های موموشی» نوشته کلر ژوبرت از انتشارات دانش نگار به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.


برای مشاهده معرفی کتاب های طرح کتاب خوان اردیبهشت ماه، روی لینک زیر کلیک کنید:

                                                                                               معرفی کتاب های اردیبهشت ماه





انسان‌شناسی قرآن

نوشته: مرتضی مطهری

انتشارات: صدرا

تعداد صفحات: ۲۹۳






فرنگیس

نویسنده: مهناز فتاحی

نـاشـر: سوره‌ مهر

تعداد صفحات: ۳۵۶

 





زایو

نویسنده: مصطفی رضایی کلورزی

ناشر: کتابستان معرفت

تعداد صفحات: ۲۹۲







داستان‌های موموشی

نویسنده و تصویرگر: کلر ژوبرت

نـاشـر: دانش‌نگار

تعداد صفحات: ۴۸ صفحه (دو جلدی)


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی