کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج

آخرین مطالب

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

یک دقیقه با کتاب - 2

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۷:۰۹ ب.ظ


مهمترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها. ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم.


 

دنیای سوفی (یوستین گردر)



  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

معرفی کتاب (بینوایان)

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۶:۲۹ ب.ظ

معرفی کتاب: بینوایان؛ اثر ویکتور هوگو





مشخصات کتاب

·         عنوان: بینوایان            

·         نویسنده: ویکتور هوگو

·         ترجمه: حسینقلی مستعان

·         ناشر: امیرکبیر

·         تعداد صفحات جلد اول: ۹۰۴

·         تعداد صفحات جلد دوم: ۱۰۲۲

·         چاپ بیست و ششم سال ۹۶

·         قیمت:  ۸۰۰۰۰ تومان



کمتر کسی پیدا می‌شود که به طریقی با این کتاب آشنا نباشد. کتاب بینوایان شاهکار ویکتور هوگو است که در سال ۱۸۶۲ منتشر شد. این رمان به معنای واقعی کلمه غذای کاملی برای روح انسان است. کتابی که بدون تردید ازجمله ماندگارترین رمان‌هایی خواهد بود که به عمر خود می‌توانید بخوانید.

کتاب بینوایان به صورت سوم شخص روایت می‌شود و در آن نویسنده زمان به جلو و عقب می‌کشد و ماجراهای مختلف را روایت می‌کند. این اثر هرآنچه را که لازم است درباره فرانسه قرن نوزدهم بیان کرده و یک اثر تاریخی، روانشناسانه، اجتماعی و عاشقانه محسوب می‌شود. ویکتور هوگو ۱۷ سال را صرف نوشتن این اثر برجسته کرده است.

حسینقلی مستعان، مترجم، در ابتدای کتاب بینوایان زندگی نامه‌ای از هوگو و همچنین معرفی کوتاه از آثار او ارائه کرده است. در مقدمه مترجم بر چاپ پنجم نوشته است:

بینوایان هوگو مسلما هرگز کهنه نخواهد شد و هرگز اهمیت و ارزشش تقلیل نخواهد یافت. این یکی از کتب انگشت‌شماری است که اگر هزاران توفان سهمگین و سیل بنیان‌کن از مکتب‌ها و سبک‌ها از سرشان بگذرد همچنان استوار خواهند ماند و چیزی از عظمت ابدی‌شان کاسته نخواهد شد.

 

درباره کتاب بینوایان 

ژان والژان، قهرمان اصلی کتاب بینوایان مردی است که در جبرگاه تبدیل به آدمی وحشی و ناسپاس می‌شود. جامعه نسبت به او که آدم فقیری است بسیار سخت گیر است و مجازات سختی برایش در نظر می‌گیرد. فرار او در زندان نشانه اعتراضش به محکومیتش است اما این اعتراضات فقط کار را بدتر می‌کند. اما ناعدالتی همچنان به دنبال ژان والژان است و تا آخر عمر او را رها نمی‌کند. برگه زرد که نشان محکومیت اوست باعث طرد شدنش از جامعه می‌شود و ژاور، بازرسی که تمام وقت به دنبال اوست، لحظه‌ای راحتش نمی‌گذارد.


برای مشاهده متن کامل، روی ادامه مطلب کلیک کنید...


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

یک دقیقه با کتاب - 1

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۵:۳۱ ب.ظ


ما را مثل عقرب بار آورده اند؛ مثل عقرب!
ما مردم صبح که سر از بالین ور می داریم تا شب که سر مرگمان را می گذاریم، مدام همدیگر را می گزیم. بخیلیم؛ بخیل! خوشمان می آید که سر راه دیگران سنگ بیندازیم؛ خوشمان می آید که دیگران را خوار و فلج ببینیم.
اگر دیگری یک لقمه نان داشته باشد که سق بزند، مثل این است که گوشت تن ما را می جود. تنگ نظریم ما مردم. تنگ نظر و بخیل. بخیل و بدخواه. وقتی می بینیم دیگری سر گرسنه زمین می گذارد، انگار خیال ما راحت تر است. وقتی می بینیم کسی محتاج است، اگر هم به او کمک کنیم، باز هم مایه خاطر جمعی ما هست. انگار که از سرپا بودن همدیگر بیم داریم!


کلیدر (محمود دولت آبادی)

 


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

طرح نظرسنجی نشریات

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | دوشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰ ق.ظ



اداره کل منابع نهاد خبر داد؛

طرح نظرسنجی انتخاب نشریات سال ۹۷ کتابخانه‌های عمومی آغاز شد



به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح نظرسنجی انتخاب نشریات از روز یکشنبه ۲۶ فروردین آغاز و تا روز پنجشنبه ۳۰ فرودین‌ماه، به مدت پنج روز کاری، ادامه خواهد داشت و کتابداران، اعضای فعال کتابخانه، کارشناسان منابع و کارشناسان فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای شرکت در این نظرسنجی می‌توانند از طریق نرم افزار سامان نشریات مورد نیاز خود را انتخاب کنند.


بر این اساس اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور تسهیل در انتخاب نشریات، ۲۱۰ عنوان نشریه در ۲۰ حوزه موضوعی در دسترس قرار خواهد گرفت و کاربران می‌توانند، علاوه بر اولویت دهی موضوعی به نشریات، در خصوص تک تک آنها با توجه به نیاز کتابخانه و اعضا، کیفیت محتوایی و جذابیت نشریه اعلام نظر کنند. همچنین این امکان فراهم است که کاربران نشریات‌ جدیدی را، که در فهرست اعلامی وجود ندارد نیز پیشنهاد دهند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده: «در انتخاب فهرست اولیة نشریات، به جامعیت موضوعی و عنوانی توجه شده است. در نتیجه، لازم است کتابداران و شرکت کنندگان با دقت، حوصله و اختصاص وقت مناسب، نسبت به اعلام نظرات خود اقدام کرده تا از این طریق کارشناسان اداره کل منابع را در تهیه بهترین فهرست مطابق با نیاز اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور یاری رسانند.

 ضمناً کارشناسان منابع در سراسر کشور نیز این آمادگی را دارند تا در صورت بروز اشکالات فنی در فرآیند اجرایی، نسبت به انتقال موضوع به ستاد و پیگیری برای رفع آنها اقدام کنند.
گفتنی است نظرسنجی مربوط به خرید نشریات، هر سال به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود.

  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

گفت و گو

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۱:۳۳ ب.ظ

 

نویسنده و فعال فرهنگی کورد:

کتابخانه های عمومی فضایی مناسب برای حضور خانواده ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی فراهم آورده است

 

نویسنده و فعال فرهنگی کورد گفت: خوشبختانه هم اکنون کتابخانه های عمومی فضایی بسیار مناسب برای حضور خانواده ها و ترویج فرهنگ کتاب خوانی و ارتقای شاخص های مطالعه فراهم آورده است.

سید اسماعیل حسینی در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی اظهار داشت: این نهاد فرهنگی با برنامه های و طرح های بسیار اثرگذار و نظمی خاص فضای خوبی برای مطالعه اقشار مختلف و به ویژه خانواده ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در سال های قبل این طراوت و شادابی و همچنین نظم در کتابخانه ها موجود نبود و این خود تاثیر بسیار منفی بر استقبال مردم از این نهاد فرهنگی و متولی کتاب خوانی داشت اما اکنون این گونه نیست.

حسینی با تقدیر از از متولیان کتابخانه های عمومی کردستان، تصریح کرد: کتاب غذای روح است و کتابخانه ها به نحوه عملکرد و شیوه خدمت رسانی شایسته می توانند جامعه را به سمت و سوی سعادت سوق دهند. 

این نویسنده و فعال فرهنگی در ادامه با تقدیر از اجرای طرح کتابخانه گردی اظهار کرد: این طرح یکی از بهترین برنامه هایی بوده که در سال جاری در حوزه کتاب برگزار شده است.

حسینی گفت: حضور علاقمندان به کتاب در فضایی بسیار دل انگیز و لذت بخش حس بسیار خوبی را برای مخاطبان و علاقمندان به فرهنگ فراهم کرده بود و این می تواند در در جلب توجه بیشتر به این نهاد فرهنگی اثرگذار باشد.

وی اجرای طرح کتابخانه گردی را بسیار مفید ارزیابی و اضافه کرد: اجرای طرح هایی این چنینی در جذب اقشار مختلف مردم به کتابخانه بسیار اثرگذار است و می تواند در نهایت به توسعه فرهنگی و ارتقای آگاهی جامعه منجر شود.

نویسنده و فعال فرهنگی کورد در ادامه بر لزوم اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی در جامعه تاکید کرد و گفت: اهدای کتاب اهدای اندیشه است و باید این فرهنگ مطلوب در جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کتابخانه ها باید مرجع و منبع نیازهای مطالعاتی تمام اقشار مختلف مردم باشد و بر این ساس غنی ساز و ارتقای شاخص کتاب امری ضروری است.

وی وقف کتاب را بسیار پسندیده توصیف کرد و افزود: کتاب از ارکان توسعه فکری و فرهنگی در هر جامعه است و خیرین می توانند با وقف کتاب به کتابخانه به عنوان مکانی عمومی به ترویج آگاهی کمک شایانی بکنند.

این نویسنده اهدای کتابخانه های شخصی به کتابخانه های عمومی را مهم ارزیابی کرد و گفت: بعضی اوقات کتاب هایی در این کتابخانه یافت می شود که نایاب است و این سرمایه بزرگی برای جامعه و کتابخانه هاست.

حسینی عنوان کرد: کتابخانه های عمومی نیز می توانند با تخصیص اعتباراتی ویژه نسبت به خریداری کتابخانه های شخصی افراد اقدام کنند.

وی وجود افراد دلسوز را بزرگترین سرمایه برای هر جامعه ای نام برد و بیان کرد: این افراد می توانند در توسعه جامعه بسیار اثرگذار باشند بنابراین باید بیش از پیش از نظرات آن ها برای بهبود بخش های مختلف استفاده کرد.

 


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

گزارش (خرید کتاب توسط نهاد)

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۱:۲۰ ب.ظ

خرید ۱۲ میلیاردی نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۶ از ناشران



 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل از خبرگزاری تسنیم، ‌تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور در اسفند ماه سال ۱۳۹۶، ۳ هزار و ۴۲۰ باب در سراسر کشور بوده است. در سال ۹۶ تعداد ۲۴ باب کتابخانه با متراژ ۶ هزار و ۲۰۶ متر مربع احداث شده است. همچنین در سال جاری، ۶۰ کتابخانه نهادی در سال ۹۶ دارای بخش کودک شدند و ۲ بخش نابینایان نیز در کتابخانه‌های عمومی راه اندازی شده است؛ بدین ترتیب تا پایان سال ۹۶ تعداد ۹۸.۹ درصد کتابخانه‌ها به بخش کودک مجهز شده‌اند.

 

تأمین تجهیزات کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۶

نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور در سال ۹۶، درخصوص تأمین تجهیزات ضروری کتابخانه‌ها مبلغ ۴۱.۰۱۰.۸۰۰.۰۰۰ ریال در هزار و ۶۴۹ کتابخانه عمومی در سراسر کشور هزینه کرده است. بیشترین میزان مربوط به استان­های اصفهان (۱۵۳ مورد)، فارس (۱۴۵ مورد) و خوزستان (۱۰۱ مورد) بوده است.

همچنین در زمینه تأمین تجهیزات موردی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۸.۰۹۷.۸۷۷.۱۰۰ میلیون ریال در ۲۶۲  کتابخانه هزینه کرده و بیشترین میزان مربوط به استان­ های تهران (۶۱ مورد) و گلستان (۵۲ مورد) است.

 

تأمین منابع مستمر کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۶

نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۹۶، در راستای تأمین و روزآمد شدن منابع کتابخانه‌ها، تعدادهزار و ۵۲۵ عنوان کتاب به مبلغ ۷۶ میلیارد و چهارصد و چهل و پنچ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ ریال و تعداد ۱۴۳ عنوان نشریه به صورت مستمر خریداری کرده است. علاوه بر آن مجموع خرید کتاب نهاد مبلغ ۱۲۰ میلیارد و ششصد و چهل و سه میلیون و ۴۵۲ هزار ریال بوده است.



نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای اجرای طرح پایلوت توزیع اسباب بازی در بخش کودک کتابخانه‌ها، اقدام به خرید اسباب بازی و توزیع در کتابخانه های عمومی در سال ۹۶ کرد.

گزارش تکمیلی فعالیت‌های نهادکتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۹۶ متعاقبا منتشر می‌شود.

 

  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

کتاب خوان فروردین

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۱:۰۴ ب.ظ

با ارائه چهار اثر؛

کتاب‌های طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه معرفی شد






به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با فرارسیدن نخستین ماه از سال ۱۳۹۷، طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه با معرفی ۴ اثر «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، «علی(ع) از زبان علی(ع)»، نوشته محمد محمدیان، «چگونه کتاب بخوانیم» نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی و «شنگال» نوشته کیو مکلیر و ترجمه زهره پریرخ، به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.



شما که غریبه نیستید

 نام نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

 ناشر: نشر معین

تعداد صفحات: ۳۵۴




علی(ع) از زبان علی(ع) (زمانه و زندگی امیرالمؤمینی علیه السلام از زبان خودش)

نویسنده: محمد محمدیان

 انتشارات: دفتر نشر معارف

تعداد صفحات : ۶۱۲


چگونه کتاب بخوانیم

 نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی

ناشر: مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی

 تعداد صفحات: ۴۲۴



شنگال

 نویسنده: کیو مکلیر

 مترجم: زهره پریرخ

 انتشارات: فاطمی




  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

مقررات

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶ ب.ظ

مقررات کتابخانه­ های عمومی



کتابخانه عمومی با هدف خدمت رسانی به عموم جامعه تاسیس گردیده و متعلق به همگان است؛ لذا نگهداری و حفظ آن نیز وظیفه آحاد جامعه می باشد. با اعمالی چون خدشه­ دار کردن غیر اصولی، آسیب رساندن به کتابها و منابع کتابخانه، خط کشی و علامت گذاری در منابع، اختلال در سیستم های رایانه ای و... علاوه بر ابطال عضویت، برخورد قانونی نیز خواهد شد.

- برای استفاده از خدمات کتابخانه، همراه داشتن کارت عضویت الزامی می­باشد.

- استفاده از کارت عضویت فقط برای صاحب کارت مجاز بوده و هرگونه جابه­ جایی یا استفاده از کارت دیگران ممنوع می­باشد.

-استفاده از خدمات کتابخانه فقط با ارائه اصل کارت عضویت میسر است.

- رعایت کامل پوشش اسلامی، حفظ شئونات اسلامی، فرهنگی و اجتماعی در محیط کتابخانه الزامی است. 

- مطالعه در حین قدم زدن در سالن ممنوع است.

- استفاده از تلفن همراه در کتابخانه اکیداً ممنوع است.

- حفظ سکوت و ایجاد آرامش در محیط کتابخانه ضروری است.

- همراه داشتن مواد خوراکی، آشامیدنی و تنقلات در کتابخانه ممنوع است.

- هرگونه تصویربرداری از کتابخانه و منابع آن بدون هماهنگی و کسب مجوز از ادارات کل کتابخانه­ های عمومی استان­ها ممنوع است.

- صندلی­ های سالن مطالعه را به هیچ وجه نباید رزرو نمود.

- رعایت نظم و نظافت کتابخانه ضروری است.

- درصورت دیرکرد منابع اطلاعاتی به ازای هر روز و هر منبع مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد اخذ می­ گردد.

- عدم رعایت مقررات کتابخانه موجب ابطال کارت عضویت و در صورت تخلف، گزارش جهت پیگرد قانونی به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد گردید.

  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

تخفیف در حق عضویت

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | چهارشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴ ق.ظ


موارد تخفیف در حق عضویت کتابخانه

 

حق عضویت در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی  105000  ریال می باشد، افرادی که دارای شرایط ذیل باشند می توانند از تخفیف مربوطه استفاده نمایند:

-           جانبازان، ایثارگران، اعضای فعال بسیج و فرزندان شهدا، با ارائه معرفی نامه: 100درصد (رایگان)

-              کلیه بازنشستگان دولت: 100درصد (رایگان)

-          کلیه کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی به همراه همسر و فرزندان کارکنان: 100درصد (رایگان)

-           کتابداران سایر سازمان­ها و دانشجویان رشته کتابداری: 50 درصد (نیم بهاء)

-     اعضایی که در طول یک دوره عضویت موفق به تولید علم (چاپ کتاب و یا مقالات علمی در مجلات معتبر) شده ­اند: 50 درصد (نیم بهاء)

-            کلیه معلولان (نابینایان، کم بینایان، معلولین جسمی، حرکتی): 100درصد (رایگان)

-            افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، مراکز خیریه: 100درصد (رایگان)

-     عضویت خانوادگی (عضویت والدین به همراه فرزندان به صورت دسته جمعی): 50درصد (نیم بهاء)

-            عضویت خردسالان: 100درصد (رایگان)

-           عضویت کودکان و نوجوانان: 50درصد (نیم بهاء)

  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی

شرایط عضویت

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی | سه شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۴۱ ب.ظ

شرایط عضویت در

کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج

 




1. ارائه اصل کارت ملی یا شناسنامه

 

2. یک قطعه عکس  3*4


3. پرداخت حق عضویت سالانه:

 

کودک ونوجوان (تا 14 سال): مبلغ  55000  ریال


بزرگسال: مبلغ  105000  ریال  


  • کتابخانه عمومی شهید برهان عالی